„Żebym zdążył opowiedzieć światu" - pod takim hasłem przebiegało spotkanie z Bogdanem Bartnikowskim – byłym więźniem KL Auschwitz-Birkenau w muzeum w Oświęcimiu. W tej żywej lekcji historii wzięli udział reprezentanci Zespołu Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku.
Uczniowie wysłuchali historii Ocalałego, który jako 14-letnie dziecko trafił do obozu. - Nas nie wypędzano do pracy, tak jak dorosłych więźniów. Z nas tylko - tych najstarszych- uformowano 'komando rollwagen' - to był taki wielki wóz konny, zamiast koni, zaprzęgano nas. Sto metrów od naszego obozu były nasze matki, siostry, ale nie mieliśmy z nimi absolutnie żadnego kontaktu. Nie wiedzieliśmy, czy one żyją, czy są zdrowe. Mniej więcej po trzech miesiącach pobytu w obozie naszym wozem przejechaliśmy przez bramę obozu kobiecego. Była to dla nas sensacja. Od razu pobiegłem szukać mamy. Kiedy ją odnalazłem i się do niej przytuliłem była to dla mnie najszczęśliwsza chwila. Był to dla mnie wspaniały dzień - opowiadał B. Bartnikowski.
Takich wzruszających historii w opowieści Ocalałego było jeszcze wiele. Dla młodych ludzi pobyt w miejscu zagłady i spotkanie ze świadkiem historii było cennym doświadczeniem. – Słuchając Pana Bogdana czułem żal i smutek. Czułem, że nie opisuje tego jako 92 - letni mężczyzna, tylko jako 14-latek, który żyje tym na co dzień. To, co opowiadał bardzo trafiło do mojego serca i przyznam, że podczas spotkania byłem bardzo skupiony i wzruszony - komentuje Kamil Budziński, uczeń Elektryka.
Aleksandra Tyl, nauczycielka historii, która zainicjowała współpracę ZSE-E w Radomsku z Muzeum Auschwitz – Birkenau podkreśla, że tego typu spotkania są bardzo cenne dla młodzieży. - To najlepsza lekcja historii – podkreśla. - Tego typu spotkania utwierdzają nas w przekonaniu, jak ważna jest pamięć o tamtych dniach. To również lekcje...ku przestrodze dla innych. Na spotkania z Ocalałymi jeżdżę od 15 lat i obserwuję młodzież, widzę ich emocje, zainteresowanie i to utwierdza mnie w przekonaniu, że warto wstać wcześnie rano i z kolejną grupą wyruszyć na spotkanie ze świadkiem historii. Dbajmy, by świadectwo ocalałych z zagłady nigdy nie przeminęło i na trwałe zostało w naszej pamięci – apeluje Aleksandra Tyl.
Po spotkaniu z Ocalałym młodzież zwiedziła blok żydowski i miejsce ze ścianą śmierci. Następnie uczniowie udali się do klasztoru o. franciszkanów i Centrum św. Maksymiliana w Harmężach, gdzie zwiedzili wystawę "Klisze pamięci" Mariana Kołodzieja, więźnia KL Auschwitz z pierwszego transportu.
Oliwia Minecka
Poezja Jana z Czarnolasu wybrzmiała podczas montażu poetyckiego w Zespole Szkół Elektryczno - Elektronicznych. Przy tradycyjnym polskim stole, w nastrojowym klimacie uczniowie odczytali znane fraszki, pieśni i treny tego renesansowego artysty. W ten sposób szkoła włączyła się w obchody Narodowego Czytania 2025.
Uroczystą akademią, podczas której społeczność szkolna uczciła 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej, rozpoczęto nowy rok szkolny w Elektryku. W tym roku mury szkoły zasiliło 170 uczniów klas pierwszych. Wszystkim życzymy pozytywnych i inspirujących doświadczeń edukacyjnych!
Rozpoczęła się rekrutacja uzupełniająca do projektu "Uczeń zawodowiec". Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się uczniowie obecnych klas II-IV. Zainteresowani udziałem muszą pobrać formularz znajdujący się w plikach do pobrania, wypełnić i dostarczyć go do Biura Projektu.
Rekrutacja uzupełniająca trwa do 26 września 2025.
Kończą się wakacje. Podsumujmy zatem co do tej pory zadziało się w projekcie.
Od pierwszej wizyty dyrekcji i nauczycieli radomszczańskiego „Elektryka” w Elektronikschule Tettnang minęło 25 lat. Obie szkoły dokładają wszelkich starań, aby co rok zorganizować spotkanie swoich uczniów. I udaje się. Przez 25 lat kilkuset uczniów ZSE-E i EST wzięło udział w wymianach i projektach edukacyjnych o różnorodnej tematyce.
Budowali już wspólnie latawce i lampiony, skonstruowali piec na energię słoneczną, analizowali możliwe rozwiązania ekologiczne, gotowali, zorganizowali laboratorium elektroniki, przygotowali pokazy laserowe, programowali roboty. Najważniejsze jest jedno - wspólne działanie jako optymalny sposób aby się poznać.
Tak było i tym razem. Właśnie zakończył się kolejny polsko-niemiecki projekt. Uczniowie nagrywali clipy muzyczne - pisali teksty, kręcili materiał filmowy, śpiewali i montowali.
W szkolnym studiu nagraniowym powstały nie tylko nowe wersje polskich, niemieckich i angielskich wykonawców, ale również od początku do końca własna twórczość. Wszystko przy użyciu fachowego sprzętu, dedykowanego oprogramowania i sztucznej inteligencji. Podczas podsumowania projektu można było obejrzeć i usłyszeć niebanalne wersje utworów po niemiecku, polsku, francusku i ukraińsku.
Nie zabrakło wycieczek, wspólnego zwiedzania Warszawy, Krakowa, wielu aktywności integrujących obie grupy i oczywiście tortu!
Projekt uzyskał finansowe wsparcie Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
w roku szkolnym 2025/2026