Specjalista w dziedzinach: radiotechnika, lampy elektronowe, teoria generacji, technika próżni, miernictwo próżni.
Urodził się 21 marca 1898 roku w Warszawie. Po zdaniu matury w Szkole Handlowej Zgromadzenia Kupców miasta Warszawy (1915) rozpoczął studia na utworzonej w tym samym roku Politechnice Warszawskiej, z którą związany był niemal do końca życia. Dyplom inżyniera elektryka otrzymał w roku 1922. Już w czasie studiów został asystentem w Katedrze Miernictwa Elektrotechnicznego, a od roku 1922 jako najmłodszy wykładowca prowadził wykłady na temat lamp katodowych. W roku 1924 został kierownikiem Laboratorium Radiotechnicznego. Na podstawie rozprawy "Metoda kompensacyjna kontroli stałości fali" w roku 1928 otrzymał stopień doktora nauk technicznych. W tym samym roku objął Katedrę Radiotechniki na Wydziale Elektrycznym. W roku 1929 otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego, a 6 lat później profesora zwyczajnego. W 1933 r. powołany został na kierownika Studium Wojskowego Politechniki Warszawskiej, a 2 lata później został dziekanem Wydziału Elektrycznego.
Oprócz zajęć dydaktycznych, prowadził również intensywną działalność doradczą i organizacyjną. Zainicjował utworzenie pierwszego w kraju Instytutu Radiotechnicznego (1928), którym kierował także po jego przekształceniu w 1934 r. w Państwowy Instytut Telekomunikacyjny. Od początku istnienia polskiej radiofonii brał udział w pracach Komisji Technicznej Polskiego Radia. Dzięki jego pracom stabilność polskich radiostacji należała wówczas do najlepszych na świecie.
Po wybuchu II wojny światowej otrzymał rozkaz wyjazdu do Lwowa, gdzie zorganizował Katedrę Radiotechniki w instytucie Politechnicznym i został wykładowcą, skupiając wokół siebie liczne grono Polaków, którym zapewniał możliwie bezpieczne warunki pracy naukowej w okresie okupacji. Po powrocie do Warszawy (1941) wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Technicznej, utworzonej za zgodą władz okupacyjnych w gmachach Politechniki. Brał także czynny udział w ruchu oporu jako żołnierz Armii Krajowej; rozszyfrował układ sterowania niemieckich pocisków rakietowych V-2.
W roku 1945 ponownie zaczął prowadzić wykłady z radiotechniki, lamp elektronowych i techniki wysokiej próżni na Wydziale Elektrycznym, a następnie na Wydziale Politechniki Warszawskiej, co trwało aż do momentu przejścia na emeryturę w roku 1968.
Oprócz pracy na Politechnice Warszawskiej, kontynuował prace nad organizowaniem i rozwijaniem placówek badawczych, zwłaszcza w dziedzinie elektroniki. W Jego dorobku naukowym znajduje się 16 patentów i 361 publikacji, a wśród nich wiele książek wydanych
w kraju i za granicą. Jest autorem m.in. pierwszej w literaturze światowej monografii "Lampy katodowe oraz ich zastosowanie w radiotechnice" (1925).
W 1937 roku (wraz ze Stanisławem Ryżką) zastosował, jako pierwszy w świecie, katodę tlenkową w magnetronie, a 2 lata później skonstruował magnetron metalowy z obwodami wewnętrznymi i katodą tlenkową.
W latach 1932-1933 zajmował się nieliniową teorią generacji i stabilizacji drgań. Jego prace w tej dziedzinie wniosły istotny wkład do rozwoju elektroniki. Światową sławę przyniosła mu publikacja "The Interdependence of the Frequency Variation and Harmonic Content and Constant Frequency Oscillator" (1933), w której wyprowadził zależność zmiany częstotliwości drgań generatora od zawartości harmonicznych (zwaną równaniem Groszkowskiego). Podsumowaniem 30 lat pracy nad teorią generacji, a także wielu artykułów i książek z tej dziedziny, była monografia o światowym rozgłosie "Frequency of Self Oscillations" (1964).
Szeroko cytowane są Jego prace poświęcone badaniom głowic jonizacyjnych do pomiaru niskich ciśnień gazu. Najważniejszą publikacją z tej dziedziny była "Jauge manometrique a collecteur extérieur pour pression trés bases" (1966). Opracowanie to otworzyło nowy rozdział w dziedzinie próżni i stało się impulsem wielu prac prowadzonych do dziś w czołowych laboratoriach Kanady, USA i Japonii. Jest On także autorem pierwszej w Polsce monografii "Technika wysokiej próżni" (1948). W późniejszych latach opublikował jeszcze cztery.
Należał do wielu krajowych i zagranicznych towarzystw oraz instytucji naukowych. Był m.in. członkiem Akademii Nauk Technicznych (od 1936) oraz Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (od 1949), wiceprezesem (1956-1962), a w latach 1963-1972 prezesem PAN. Był współzałożycielem i członkiem honorowym Polskiego Towarzystwa Elektrotechniki Teoretycznej i Stosowanej (PTETiS),prezesem i członkiem honorowym Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) oraz członkiem sześciu zagranicznych akademii nauk.
Jest laureatem Nagród Państwowych I stopnia (1951, 1955,1968) oraz specjalnej Nagrody Państwowej (1979), doktorem honoris causa Politechniki Warszawskiej (1962), Politechniki Łódzkiej (1964) i Politechniki Gdańskiej (1975). Był wielokrotnie odznaczany, w tym: Medalem i Krzyżem Niepodległości (1931), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1937 i 1955) i Złotym Krzyżem Orderu Virtuti Militari (1974).
Zmarł 3 sierpnia 1984 roku w Warszawie. W historii zapisał się jako uczony o światowej sławie, wielki patriota i szlachetny człowiek.
Tak swoje spotkanie z młodzieżą podsumowała dr Janina Iwańska, Ocalała z rzezi Woli i obozów koncentracyjnych, w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Oświęcimiu. Wśród jego uczestników byli także uczniowie Zespołu Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku.
To już czwarta odsłona projektu polsko – ukraińskiej wymiany młodzieży z radomszczańskich szkół: I LO i ZSE-E oraz dwóch szkół z ukraińskiego miasta Równe. Tym razem młodzi ludzi spotkają się, by wymienić się kulinarnymi tradycjami swoich regionów i wydać książkę kucharską z przepisami swoich babć. Właśnie ruszyły przygotowania.
Rozpoczynamy nabór do projektu "Energia do transformacji – podnoszenie kompetencji zawodowych uczniów i uczennic Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku" współfinansowanego ze środków Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2021-2027 w ramach działania FELD.09.02 Społeczeństwo w transformacji.
Wartość projektu: 2 195 845,36 zł w tym dofinansowanie - 2 082 374,71 zł
Szczegóły: Informacja o projekcie
Zapraszamy do udziału uczniów klas II – IV wszystkich zawodów
W projekcie uczestniczy młodzież i opiekunowie partnerskich placówek z Polski (Radomsko) i Ukrainy (Równe):
Wnioskodawca projektu: Fundacja "Otwarta Szkoła"
Zespół Szkół Elektryczno - Elektronicznych im. prof Janusza Groszkowskiego w Radomsku): 9 uczniów i 1 opiekun
I Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Fabianiego: 9 uczniów i 1 opiekun
Równieńskie Liceum "LIDER": 9 uczniów i 1 opiekun
Równieńskie Gimnazjum Nr. 14 Równieńskiej Miejskiej Rady: 9 uczniów i 1 opiekun
Czas trwania projektu: 01.05.2024 r. - 31.10.2024 r.
Działania główne projektu: 29.09.2024 r. - 05.10.2024 r., Kamionki Małe
Projekt Smaki & Smaczki jest inicjatywą młodzieży polskiej i ukraińskiej. Miejscem realizacji działań głównych są okolice Torunia i Bydgoszczy. Krajobraz historyczno - kulturowy i przyrodniczy Kujaw jest tłem do spotkania się dwóch kultur wokół stołu. Poprzez działania uczestnicy poznają wybrane zwyczaje kulinarne Polski i Ukrainy. Stworzą warunki do odkrywania i eksperymentowania kulinarnego. Poznają zasady zdrowego żywienia i stylu życia. Odkryją tradycje kulinarne swoich ”małych ojczyzn”. Efektem działań będzie wydanie polsko - ukraińskiej książki kucharskiej online pt: ”Smaki & Smaczki.
Z zeszytów naszych babć i nie tylko...”. Uczestnicy zamieszczą w niej tradycyjne przepisy naszych regionów, które pomogą odkryć im babcie oraz wybrane tradycyjne potrawy Kujaw. Opracują stronę graficzną książki kucharskiej online. Wezmą udział w zajęciach integracyjnych oraz zajęciach terenowych w Toruniu i Bydgoszczy. Podczas realizacji działań będą doskonalić kompetencje językowe, komunikacje oraz umiejętności pracy w grupie, kształtując odpowiedzialność za podjęte decyzje.
Tradycją Elektryka stały się zajęcia integracyjne organizowane dla uczniów klas pierwszych przez szkolnych pedagogów. Towarzyszy im swobodny klimat sprzyjający wyzwalaniu emocji, zacieśnianiu więzi i otwieraniu się na rówieśnika. W formie zabawy uczniowie nawiązują ze sobą bliższy kontakt, dzielą się wiedzą, umiejętnościami oraz inspirują się nawzajem. W tego typu zajęciach uczestniczą również wychowawcy, dla których obserwacja swoich podopiecznych pomaga realizować proces dydaktyczno - wychowawczy.
w roku szkolnym 2023/2024