Czy Internet jest bezpieczny? Jak poradzić sobie z obraźliwymi uwagami na swój temat? Kiedy odpuścić? Co można zrobić, gdy ktoś nas hejtuje? – na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwali uczniowie klasy 3a i 6b z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 w Radomsku podczas lekcji informatyki w Elektryku. I znaleźli, bowiem w rolę ekspertów wcielili się młodzi programiści z klasy 2l.
Tradycją w ZSE-E są otwarte lekcje dla młodszych kolegów ze szkół podstawowych w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu. W tegorocznej odsłonie tego informatycznego przedsięwzięcia wzięli udział uczniowie z radomszczańskiej 9-tki, dla których młodzi programiści przeprowadzili zajęcia z bezpieczeństwa w sieci oraz programowania. Trzecioklasiści brali udział w dwugodzinnych warsztatach, podczas których poruszano problemy związane z zagrożeniami w Internecie, hejtem, akceptacją swojego wizerunku. Uczestniczyli w warsztatach z kodowania, zapisywali proste polecenia w wizualnych językach programowania, tworzyli polecenia, pokonywali przeszkody w symulowanym świecie Minecrafta. Na koniec otrzymali specjalne certyfikaty. – Zajęcia były super, gdy programowaliśmy ludzika, by doszedł do celu. Obejrzeliśmy cztery filmy o bezpiecznym korzystaniu z Internetu. Bardzo fajnie pracowało się na tak szybkich komputerach – mówi Olek z klasy 3a.
Z kolei szóstoklasiści oprócz dyskusji na temat zagrożeń w sieci, wzięli udział w lekcji programowania w scratch’u z wykorzystaniem sztucznej inteligencji śledzącej ruchy twarzy. Kolejnym programistycznym warsztatem było utworzenie własnej strony internetowej, co uczniowie Elektryka robią na co dzień.
- Przygotowanie takich zajęć nie jest proste – mówi Agnieszka Orłowska, nauczycielka informatyki i wychowawczyni klasy 2l. – Uczniowie podzielili się pracą nad organizacją i każdy miał konkretne zadanie. Przygotowywaliśmy się cały tydzień, wybieraliśmy interesujące tematy, zastanawialiśmy się, jak przeprowadzić ciekawe warsztaty, jak dostosować do wieku poszczególne zagadnienia. Moi wychowankowie mieli okazję znaleźć się dziś po drugiej stronie i popracować jako nauczyciele. Obserwując reakcję wszystkich uczniów myślę, że obie strony sobie świetnie poradziły – kwituje. - Myślę, że zajęcia wbrew naszym obawom wyszły świetnie. Wiadomo, że z dzieciakami pracuje się zupełnie inaczej, ale daliśmy radę. Na pewno dużą rolę odegrały cukierki, które rozdawaliśmy podczas quizów. Tematyka, którą poruszyliśmy jest bardzo ważna, szczególnie w ich wieku, kiedy zaczynają poznawać różne sfery Internetu – komentuje Wiktoria Kempa z klasy 2l. Dzień Bezpiecznego Internetu trafnie podsumowała Helena z klasy 6b: - Internet jest bardzo ważny, ja jestem dość często w Internecie i chciałabym, żeby było tam bezpiecznie, żeby wszyscy byli dla siebie mili.
Aneta Jędrzejczyk
Poezja Jana z Czarnolasu wybrzmiała podczas montażu poetyckiego w Zespole Szkół Elektryczno - Elektronicznych. Przy tradycyjnym polskim stole, w nastrojowym klimacie uczniowie odczytali znane fraszki, pieśni i treny tego renesansowego artysty. W ten sposób szkoła włączyła się w obchody Narodowego Czytania 2025.
Uroczystą akademią, podczas której społeczność szkolna uczciła 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej, rozpoczęto nowy rok szkolny w Elektryku. W tym roku mury szkoły zasiliło 170 uczniów klas pierwszych. Wszystkim życzymy pozytywnych i inspirujących doświadczeń edukacyjnych!
Rozpoczęła się rekrutacja uzupełniająca do projektu "Uczeń zawodowiec". Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się uczniowie obecnych klas II-IV. Zainteresowani udziałem muszą pobrać formularz znajdujący się w plikach do pobrania, wypełnić i dostarczyć go do Biura Projektu.
Rekrutacja uzupełniająca trwa do 26 września 2025.
Kończą się wakacje. Podsumujmy zatem co do tej pory zadziało się w projekcie.
Od pierwszej wizyty dyrekcji i nauczycieli radomszczańskiego „Elektryka” w Elektronikschule Tettnang minęło 25 lat. Obie szkoły dokładają wszelkich starań, aby co rok zorganizować spotkanie swoich uczniów. I udaje się. Przez 25 lat kilkuset uczniów ZSE-E i EST wzięło udział w wymianach i projektach edukacyjnych o różnorodnej tematyce.
Budowali już wspólnie latawce i lampiony, skonstruowali piec na energię słoneczną, analizowali możliwe rozwiązania ekologiczne, gotowali, zorganizowali laboratorium elektroniki, przygotowali pokazy laserowe, programowali roboty. Najważniejsze jest jedno - wspólne działanie jako optymalny sposób aby się poznać.
Tak było i tym razem. Właśnie zakończył się kolejny polsko-niemiecki projekt. Uczniowie nagrywali clipy muzyczne - pisali teksty, kręcili materiał filmowy, śpiewali i montowali.
W szkolnym studiu nagraniowym powstały nie tylko nowe wersje polskich, niemieckich i angielskich wykonawców, ale również od początku do końca własna twórczość. Wszystko przy użyciu fachowego sprzętu, dedykowanego oprogramowania i sztucznej inteligencji. Podczas podsumowania projektu można było obejrzeć i usłyszeć niebanalne wersje utworów po niemiecku, polsku, francusku i ukraińsku.
Nie zabrakło wycieczek, wspólnego zwiedzania Warszawy, Krakowa, wielu aktywności integrujących obie grupy i oczywiście tortu!
Projekt uzyskał finansowe wsparcie Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
w roku szkolnym 2025/2026