Dlaczego Mickiewicz? Dlaczego „Ballady i romanse”? Na te pytania odpowiedzieli uczniowie Elektryka wystawiając na szkolnej scenie spektakl słowno-muzyczno-taneczny. I dlatego, by w ten sposób uczcić rok 2022 - uznany przez Sejm RP – Rokiem Polskiego Romantyzmu.
Właśnie w tym roku mija 200. rocznica wydania debiutanckiego tomiku poezji przez Adama Mickiewicza. Dlatego na małej scenie w Elektryku zagościły upiory, świtezianki, duchy, zjawy rodem z ballad i romansów romantycznego wieszcza. A wszystko w tajemniczej, mrocznej scenerii w anturażu dekoracji imitujących naturę wykonanych przez uczestników projektu. - Otóż naturalnym źródłem koncepcji estetycznej projektu było wychowanie przez sztukę i pokazanie w sposób kreatywny jednego z najistotniejszych okresów naszej literatury – podkreśla Dorota Zdzierak, nauczycielka w ZSE-E, współorganizatorka przedsięwzięcia. - Myślę, że to był dobry powód do przypomnienia epoki, w której tworzyli genialni polscy poeci, kompozytorzy, malarze, myśliciele i działacze polityczni, którzy w sytuacji narodowego zniewolenia stworzyli w sercach Polaków duchową wolność i myśl niepodległą. Ballady i romanse są ilustracją poglądów na ludzką naturę, służą przedstawieniu człowieczeństwa. Na kartach tego dzieła Mickiewicz jako pierwszy zwrócił uwagę na to, czego nie można zbadać , opisać i zmierzyć – opowiada.
Oprócz spektaklu uczniowie mogli w tym dniu wysłuchać wykładu prof. dr hab. Pelagii Bojko z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim, która w ciekawy sposób podkreśliła wartość literatury romantycznej. – Zmienia spojrzenie na człowieka, na świat, dostrzega to, co pomijał racjonalizm w klasycyzmie. Całe bogactwo romantyzmu to nie kwestia wszystkich szalonych postaci zaświatowych, ale spojrzenie na człowieka dużo bogatszego, człowieka który ma wnętrze równoważne wszechświatowi. Mickiewiczowskie zawołanie w balladzie programowej: „Miej serce i patrzaj w serce” myślę, że jest ważne dla młodzieży, podkreśla bowiem siłę uczuć – komentuje prof. Bojko.
Uroczysty spektakl stał się również okazją, by wręczyć nagrody uczniom biorącym udział w konkursach towarzyszących projektowi. Nad całością przedsięwzięcia czuwały nauczycielki: Dorota Zdzierak, Aneta Boryń i Małgorzata Piotrowska, zaś oprawę plastyczną pomogła przygotować Ewelina Hofman – Wróblewska.
Od pierwszej wizyty dyrekcji i nauczycieli radomszczańskiego „Elektryka” w Elektronikschule Tettnang minęło 25 lat. Obie szkoły dokładają wszelkich starań, aby co rok zorganizować spotkanie swoich uczniów. I udaje się. Przez 25 lat kilkuset uczniów ZSE-E i EST wzięło udział w wymianach i projektach edukacyjnych o różnorodnej tematyce.
Budowali już wspólnie latawce i lampiony, skonstruowali piec na energię słoneczną, analizowali możliwe rozwiązania ekologiczne, gotowali, zorganizowali laboratorium elektroniki, przygotowali pokazy laserowe, programowali roboty. Najważniejsze jest jedno - wspólne działanie jako optymalny sposób aby się poznać.
Tak było i tym razem. Właśnie zakończył się kolejny polsko-niemiecki projekt. Uczniowie nagrywali clipy muzyczne - pisali teksty, kręcili materiał filmowy, śpiewali i montowali.
W szkolnym studiu nagraniowym powstały nie tylko nowe wersje polskich, niemieckich i angielskich wykonawców, ale również od początku do końca własna twórczość. Wszystko przy użyciu fachowego sprzętu, dedykowanego oprogramowania i sztucznej inteligencji. Podczas podsumowania projektu można było obejrzeć i usłyszeć niebanalne wersje utworów po niemiecku, polsku, francusku i ukraińsku.
Nie zabrakło wycieczek, wspólnego zwiedzania Warszawy, Krakowa, wielu aktywności integrujących obie grupy i oczywiście tortu!
Projekt uzyskał finansowe wsparcie Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
W dniu 25 kwietnia odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego dla uczniów klas maturalnych. Była to wyjątkowa chwila, pełna wzruszeń, podziękowań i wspomnień. Uczniowie po raz ostatni spotkali się w szkolnych murach jako społeczność szkolna. Dyrekcja, wychowawcy oraz nauczyciele podsumowali wspólnie spędzone lata, życząc maturzystom powodzenia na egzaminach oraz sukcesów w dalszym życiu.
Paulina Karasek i Karol Bogacz z Zespołu Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku to laureaci XXVIII edycji Wojewódzkiego Przeglądu Twórczości Artystycznej Uczniów Szkół Zawodowych. Karol Bogacz dodatkowo otrzymał nagrodę specjalną „Leonarda da Vinci” dla wszechstronnie uzdolnionych uczniów.
W muzyczną podróż po meandrach życia i twórczości Juliana Tuwima dali się porwać uczniowie Elektryka podczas spektaklu "Tuwim dla dorosłych" w warszawskim Teatrze Muzycznym Roma. Choć uczniowie za poezją nie przepadają, ta forma "podania" zdecydowania przypadła im do gustu, zwłaszcza "Wiersz, w którym autor grzecznie, ale stanowczo uprasza liczne zastępy bliźnich, aby go w d...pocałowali".
Poznali Tuwima frywolnego, lirycznego, poważnego, skandalistę, ale przede wszystkim wirtuoza słowa.
W dniach 31.03. - 12.04.2025r. grupa 24 uczniów ZSE-E odbywała staż zawodowy w Niemczech.
Staż realizowany był w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Zajęcia stażowe dla uczniów z Radomska zapewniła EST Tettnang, placówka wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt IT, zatrudniająca wysoko wyspecjalizowaną kadrę, mogąca pochwalić się absolwentami zarządzającymi światowymi markami z branży informatycznej i elektronicznej.
związany z wystąpieniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczący możliwości wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
w roku szkolnym 2023/2024