Na to klasyczne pytanie odpowiedzi szukali uczniowie Elektryka, którzy wzięli udział w niecodziennej lekcji języka polskiego poświęconej Juliuszowi Słowackiemu. Gościem specjalnym wydarzenia była prof. Pelagia Bojko z Akademii Piotrkowskiej.
- „Życie i twórczość Juliusza Słowackiego” – to projekt dla twórczych i poszukujących, dla czytających Słowackiego i dla tych, którzy nie cierpią lektur szkolnych. Dla tych, których zajmują teksty rozrywkowe, filozoficzne, literackie i popularnonaukowe. Jakie tajemnice może skrywać twórczość wielkiego romantyka?- tymi słowami przywitał gości Jakub Lis, uczeń ZSE-E. I rzeczywiście nie mylił się. Każdy znalazł coś dla siebie. W montażu słowno – muzycznym zaprezentowanym przez młodych artystów nie zabrakło recytacji, utworów muzycznych inspirowanych poezją Słowackiego, prezentacji multimedialnych utrzymanych w duchu epoki. – Tego typu projekty interdyscyplinarne łączą literaturę z muzyką, malarstwem, fotografią i informatyką. Dzięki wykorzystaniu nowych mediów i nowoczesnych technologii lepiej trafić do młodego człowieka. Udział w projekcie każdemu dał coś innego, pokazał, że wiele rzeczy jest w naszym zasięgu, umożliwił zdobycie nowych umiejętności, nauczył pracy zespołowej, połączył muzyków, wokalistów, dźwiękowców i programistów. Takie działania wnoszą coś innego do życia szkoły i sprawiają, że zdobywanie wiedzy jest bardziej przyjemne – podkreśla Dorota Zdzierak, koordynatorka projektu.
Gościem specjalnym uroczystej lekcji była prof. Pelagia Bojko, która zaprezentowała wykład pt. ”Od „Kordiana” po „Lillę Wenedę”” - Za każdym razem kiedy tu przyjeżdżam, jestem zaskoczona sposobem przygotowania uczniów, kompetencjami nauczycieli i talentami samych uczniów. Kiedy mamy mówić o Słowackim to zdecydowanie jest to postać, która wpisuje się w romantyczne mówienie o niepodległości i w romantyczną koncepcję mesjanizmu – mówi prof. P. Bojko.
Uwieńczeniem romantycznej wieczornicy było rozstrzygnięcie konkursu plastycznego związanego z twórczością wieszcza. I miejsce zdobyła Klaudia Surlejewska z kl. 5fP. W projekt zaangażowana był również Małgorzata Piotrowska, nauczycielka języka polskiego.
Aneta Jędrzejczyk
Świąteczna dekoracja na ściance reporterskiej w Elektryku wreszcie doczekała się długo wyczekiwanego gościa - św. Mikołaja. Wszystkie klasy mogły się z nim sfotografować. Były elfy, śnieżynki, cukierki dla uczniów, rózgi dla nauczycieli, selfie z Mikołajem, dyrektorem szkoły, ale przede wszystkim radość ze wspólnego przeżywania tego niezwykłego dni
Cykl spotkań z doradztwa zawodowego dedykowany maturzystom ruszył w Zespole Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku. Ma to pomóc młodym osobom w zaplanowaniu swojej wymarzonej drogi kariery.
Tego uczyli się uczniowie klas pierwszych: 1b i 1fl, którzy uczestniczyli w spotkaniu z pracownikami Działu Ochrony Środowiska - Edukacja Ekologiczna z PGK w Radomsku. Podczas prelekcji proekologicznej dowiedzieli się jak postępować z różnego rodzaju problematycznymi odpadami, np. bateriami, akumulatorami czy zużytym sprzętem elektrycznym oraz tym jaki mają wpływ na środowisko i zdrowie człowieka.
Justyna Fontowicz
Co wspólnego mają ze sobą te trzy wyrażenia? Dużo, ponieważ programiści z klasy 4l zwiedzili wystawę fotografii autorstwa Agnieszki Dumańskiej "Paranoiczne zdarzenie z czerwienią" w radomszczańskiej Galerii Sztuki Przystanek Cooltura. Uczyli się interpretować teksty kultury, poszukiwać kontekstów i ukrytych sensów.
Z młodzieżą spotkał się fotografik Marcin Kwarta - prezes Fundacji Foto Pozytyw, który w inspirujący sposób opowiadał o fotografiach, zachęcał do poszukiwania w nich emocji, skojarzeń, odpowiedzi na pytania: dlaczego zdarzenie właśnie z czerwienią, w dodatku paranoiczne? Uczniowie dzięki tej nietypowej lekcji mieli możliwość wykazania się kreatywnością, stworzenia dalszego ciągu zasygnalizowanej na fotografii historii oraz uczyli się konstruktywnej krytyki podczas oceny fotograficznego tekstu kultury. - Wystawa warta była uwagi, ponieważ mogliśmy zobaczyć wizję autorki na temat zniszczonego świata przepełnionego natłokiem informacji, które codziennie są nam dostarczane. Dało mi to dużo do myślenia. Zobaczyłem jak współczesne media zabierają nam czas i zapominamy o realnym świecie, który nas otacza. Jesteśmy pochłonięci internetem i zapominamy o realnym życiu - podkreśla Kacper Nowak z klasy 4l.
Aneta Jędrzejczyk
W dniu 21 listopada 2024 r odbyło się spotkanie z uczniami zakwalifikowanymi do udziału w projekcie „Energia do transformacji – podnoszenie kompetencji zawodowych uczniów i uczennic Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku” Uczestnikom projektu przekazano informacje organizacyjne w związku z zakwalifikowaniem się do projektu. Zostali również zapoznani z harmonogramem dalszych działań projektowych, wzorami dokumentów stażowych oraz zasadami ich wypełniania.
Wszystkim uczestnikom życzymy powodzenia w realizacji zadań projektowych.
Dokumenty do pobrania przez Uczestnika Projektu:
Umowa trójstronnaProjekt realizowany w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+
Projekt skierowany jest do uczniów i uczennic klas trzecich, którzy w roku szkolnym 2024/2025 kształcą się na kierunkach: technik informatyk i technik elektronik.
W czasie stażu zapewniamy: transport, nocleg, wyżywienie, kieszonkowe, interesujący program spędzania czasu wolnego, ubezpieczenie oraz przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne przed wyjazdem.
!!! Weź udział, przełam bariery i obawy. Zdobądź doświadczenie zawodowe !!! Pobierz formularz zgłoszeniowy i klauzulę informacyjną ze strony szkoły, zakładka PROJEKTY/FUNDUSZE EUROPEJSKIE wydrukuj, wypełnij czytelnie i przekaż do biura projektu (zaplecze sali 201) do 16 grudnia UDZIAŁ W PROJEKCIE CAŁKOWICIE BEZPŁATNY Termin praktyk zawodowych: 31.03.2025 – 12.04.2025 r.Harmonogram rekrutacji:
w roku szkolnym 2023/2024