Ten kto był w Ulm wie - nie można nie nauczyć się tam jednego z najbardziej znanych niemieckich łamaczy językowych. Stażyści ZSE-E są tego najlepszym przykładem.
20 uczniów naszej szkoły wróciło z Niemiec, gdzie realizowali praktyki zawodowe w ramach programu ERASMUS+ , projekt „ Praktyki zagraniczne dla uczniów branży IT”. W centrum kształcenia praktycznego EST Tettnang doskonalili podstawy lutowania , nauczyli się lutować układy SMD i THT, poznali program do projektowania układów elektronicznych, czego efektem było samodzielne zaprojektowanie i wykonanie na płytce uniwersalnej układu pod syrenę policyjną. Absolutną nowością było zapoznanie się z działaniem kompletnej linii produkcyjnej i wykorzystaniem robotów w procesie technologicznym. Oprócz doskonalenia umiejętności typowo technicznych czas spędzony w nowym środowisku pracy dał możliwość sprawdzenia swoich predyspozycji społecznych i językowych.
Czas wolny po zajęciach stażowych spędzany był nie mniej aktywnie. Mimo, że pogoda niecodziennie dopisywała, nie mogło zabraknąć spacerów nad Jeziorem Bodeńskim, podziwiania Alp i latających Zeppelinów, z których słynie Friedrichshafen. Nie lada gratką była możliwość obejrzenia treningu klubu siatkarskiego VfB Friedrichshafen oraz porozmawianie z jego zawodnikami.
Weekend uczniowie spędzili równie ambitnie, odwiedzając dwa miasta- Stuttgart będący rajem dla miłośników motoryzacji i uniwersytecki Ulm. Dużą atrakcją okazało się zwiedzanie Manufaktury Porsche w Stuttgarcie, w której zobaczyli najważniejsze modele tych samochodów, takie jak 356, 550, 911 czy 917, jak również egzemplarze skonstruowane typowo na potrzeby wyścigów, mogli też usiąść za kierownicą wybranych aut. W 9-piętrowym Muzeum Mercedesa podziwiali ponad 160 pojazdów oraz „zajrzeli pod maskę” poznając działanie silnika. Zwiedzili też Ulm, a w nim przechyloną wieżę więzienną, zabytkowy ratusz, dzielnicę rybacką nazywaną „Małą Wenecją” , a także kościół Ulmer Münster z najwyższą na świecie wieżą. Natomiast w niedzielę mieli okazję zobaczyć największy pod względem przepływu wodospad w Europie, Rheinfall w Szwajcarii oraz górujący nad nim Zamek Laufen.
A jak oceniają wyjazd sami uczestnicy? -Nauczyłem się integrować z ludźmi i lepiej lutować. Uważam, że człowiek jest odkrywcą wewnętrznym, który chce jak najwięcej się dowiedzieć, dlatego bardzo polecam tego typu wyjazdy, ale trzeba się do nich mentalnie przygotować, są dość długie - mówi Michał Skórka.
Opiekunami stażu byli Dorota Kałkusińska i Kamil Grudzień.
Poezja Jana z Czarnolasu wybrzmiała podczas montażu poetyckiego w Zespole Szkół Elektryczno - Elektronicznych. Przy tradycyjnym polskim stole, w nastrojowym klimacie uczniowie odczytali znane fraszki, pieśni i treny tego renesansowego artysty. W ten sposób szkoła włączyła się w obchody Narodowego Czytania 2025.
Uroczystą akademią, podczas której społeczność szkolna uczciła 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej, rozpoczęto nowy rok szkolny w Elektryku. W tym roku mury szkoły zasiliło 170 uczniów klas pierwszych. Wszystkim życzymy pozytywnych i inspirujących doświadczeń edukacyjnych!
Rozpoczęła się rekrutacja uzupełniająca do projektu "Uczeń zawodowiec". Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się uczniowie obecnych klas II-IV. Zainteresowani udziałem muszą pobrać formularz znajdujący się w plikach do pobrania, wypełnić i dostarczyć go do Biura Projektu.
Rekrutacja uzupełniająca trwa do 26 września 2025.
Kończą się wakacje. Podsumujmy zatem co do tej pory zadziało się w projekcie.
Od pierwszej wizyty dyrekcji i nauczycieli radomszczańskiego „Elektryka” w Elektronikschule Tettnang minęło 25 lat. Obie szkoły dokładają wszelkich starań, aby co rok zorganizować spotkanie swoich uczniów. I udaje się. Przez 25 lat kilkuset uczniów ZSE-E i EST wzięło udział w wymianach i projektach edukacyjnych o różnorodnej tematyce.
Budowali już wspólnie latawce i lampiony, skonstruowali piec na energię słoneczną, analizowali możliwe rozwiązania ekologiczne, gotowali, zorganizowali laboratorium elektroniki, przygotowali pokazy laserowe, programowali roboty. Najważniejsze jest jedno - wspólne działanie jako optymalny sposób aby się poznać.
Tak było i tym razem. Właśnie zakończył się kolejny polsko-niemiecki projekt. Uczniowie nagrywali clipy muzyczne - pisali teksty, kręcili materiał filmowy, śpiewali i montowali.
W szkolnym studiu nagraniowym powstały nie tylko nowe wersje polskich, niemieckich i angielskich wykonawców, ale również od początku do końca własna twórczość. Wszystko przy użyciu fachowego sprzętu, dedykowanego oprogramowania i sztucznej inteligencji. Podczas podsumowania projektu można było obejrzeć i usłyszeć niebanalne wersje utworów po niemiecku, polsku, francusku i ukraińsku.
Nie zabrakło wycieczek, wspólnego zwiedzania Warszawy, Krakowa, wielu aktywności integrujących obie grupy i oczywiście tortu!
Projekt uzyskał finansowe wsparcie Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
w roku szkolnym 2025/2026