Elektryk dołączył do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo” (SOC) wspierającego szkoły we wdrażaniu nowych technologii i higieny cyfrowej. W związku z tym w szkole prowadzone są wieloaspektowe działania skierowane do całej społeczności ZSE-E. Obecnie tworzona jest „Przyjazna Przestrzeń dla Edukacji”.
Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo to innowacyjny projekt edukacyjny Fundacji Dbam o Mój Z@sięg, Na stronie organizacji czytamy: „Uczymy odpowiedzialnego korzystania z internetu, smartfona i innych narzędzi ekranowych, pamiętając, że kluczowe dla dobrostanu jednostki są relacje międzyludzkie”. I oto chodzi w projekcie – o postawienie na wzajemne relacje i przede wszystkim na człowieka, z dala od urządzeń elektronicznych.
- Obecnie jesteśmy na etapie organizowania „Przyjaznej Przestrzeni dla Edukacji”, która ma wpłynąć na lepsze samopoczucie uczniów w szkole. Tworzymy 10 kącików dla uczniów, w tym Przestrzeń Technologii. Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo to ta, która nie zakazuje korzystania z telefonu komórkowego, tabletu i innych cyfrowych urządzeń, ale tworzy odrębną przestrzeń do tego rodzaju aktywności – tłumaczy Joanna Kurzelewska, koordynatorka projektu.
- Cały czas staramy się, by uczeń w przestrzeni szkolnej odnalazł coś dla siebie: miejsce na posiłek, na naukę, relaks, rozrywkę czy takie, w którym podładuje sobie telefon. Wiadomo, że dobre samopoczucie to połowa sukcesu, wpływa na kreatywność, łatwość przyswajania wiedzy i samoakceptację – dodaje Adam Jałkiewicz, dyrektor ZSE-E.
W Elektryku przeprowadzono już wiele działań z tym związanych. - Dzięki udziałowi w badaniach takich jak np.: „Młodzi Cyfrowi”, „Granie na Ekranie”, „Ocena jakości relacji szkolnych” uzyskaliśmy dane do prawidłowej diagnozy i profilaktyki szkoły – tłumaczy Joanna Kurzelewska, koordynatorka projektu. - W ramach udziału w projekcie SOC szkoła podjęła działania reintegrujące młodzież po pandemii. Zorganizowaliśmy „ Tydzień Dbania o Relacje”, czyli m.in.: Dzień Przebierańca, Dzień Powrotu do Przeszłości, Dzień Wiedźmina, Dzień Muzyki Filmowej. W grudniu przed Bożym Narodzeniem zorganizowaliśmy akcję „Idą święta, nie o smsie, lecz o kartce pamiętaj”, która polegała na wypisaniu kartek świątecznych do osób samotnych, chorych. Poza tym dzięki ekspertom z Fundacji Dbam o Mój Z@sięg, otrzymaliśmy dostęp do kompleksowego pakietu działań pod hasłem „Dobrze, że jesteś” dotyczących tego, jak rozpoznać depresję, jak jej uniknąć i jak nieść pomoc osobom cierpiącym na tę chorobę – dodaje J. Kurzelewska.
Projekt SOC skierowany jest również do nauczycieli i rodziców, dla których przygotowano 15 webinarów tematycznych o metodach rozpoznawania pierwszych objawów depresji u dziecka i sposobach walki z nią.
Aneta Jędrzejczyk
Poezja Jana z Czarnolasu wybrzmiała podczas montażu poetyckiego w Zespole Szkół Elektryczno - Elektronicznych. Przy tradycyjnym polskim stole, w nastrojowym klimacie uczniowie odczytali znane fraszki, pieśni i treny tego renesansowego artysty. W ten sposób szkoła włączyła się w obchody Narodowego Czytania 2025.
Uroczystą akademią, podczas której społeczność szkolna uczciła 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej, rozpoczęto nowy rok szkolny w Elektryku. W tym roku mury szkoły zasiliło 170 uczniów klas pierwszych. Wszystkim życzymy pozytywnych i inspirujących doświadczeń edukacyjnych!
Rozpoczęła się rekrutacja uzupełniająca do projektu "Uczeń zawodowiec". Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się uczniowie obecnych klas II-IV. Zainteresowani udziałem muszą pobrać formularz znajdujący się w plikach do pobrania, wypełnić i dostarczyć go do Biura Projektu.
Rekrutacja uzupełniająca trwa do 26 września 2025.
Kończą się wakacje. Podsumujmy zatem co do tej pory zadziało się w projekcie.
Od pierwszej wizyty dyrekcji i nauczycieli radomszczańskiego „Elektryka” w Elektronikschule Tettnang minęło 25 lat. Obie szkoły dokładają wszelkich starań, aby co rok zorganizować spotkanie swoich uczniów. I udaje się. Przez 25 lat kilkuset uczniów ZSE-E i EST wzięło udział w wymianach i projektach edukacyjnych o różnorodnej tematyce.
Budowali już wspólnie latawce i lampiony, skonstruowali piec na energię słoneczną, analizowali możliwe rozwiązania ekologiczne, gotowali, zorganizowali laboratorium elektroniki, przygotowali pokazy laserowe, programowali roboty. Najważniejsze jest jedno - wspólne działanie jako optymalny sposób aby się poznać.
Tak było i tym razem. Właśnie zakończył się kolejny polsko-niemiecki projekt. Uczniowie nagrywali clipy muzyczne - pisali teksty, kręcili materiał filmowy, śpiewali i montowali.
W szkolnym studiu nagraniowym powstały nie tylko nowe wersje polskich, niemieckich i angielskich wykonawców, ale również od początku do końca własna twórczość. Wszystko przy użyciu fachowego sprzętu, dedykowanego oprogramowania i sztucznej inteligencji. Podczas podsumowania projektu można było obejrzeć i usłyszeć niebanalne wersje utworów po niemiecku, polsku, francusku i ukraińsku.
Nie zabrakło wycieczek, wspólnego zwiedzania Warszawy, Krakowa, wielu aktywności integrujących obie grupy i oczywiście tortu!
Projekt uzyskał finansowe wsparcie Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
w roku szkolnym 2025/2026