Uczniowie z klas o profilu informatycznym ćwiczyli swoje umiejętności w Centrum Szkolenia Zawodowego WBS Training. Już pierwszego dnia po szkoleniu bhp i poznaniu zasad organizacji pracy, przystąpiono do realizacji programu przygotowanego przez team WBS.
Dwutygodniowe zajęcia obejmowały część teoretyczną i praktyczną z zakresu instalacji i wirtualizacji serwerowego systemu operacyjnego, administrowania tym systemem, implementacji lokalnych zasobów sieciowych na serwerze. Uczniowie ćwiczyli obsługę interpretera poleceń PowerShell, konfigurowali macierze RAID. Program stażu ugruntował umiejętności uczniów niezbędne do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Ważnym i niemniej cennym doświadczeniem było radzenie sobie w zupełnie nowym, międzykulturowym środowisku zawodowym i używanie języka obcego nauczanego w szkole, ale tym razem w realnych sytuacjach, podczas wykonywania zadań stażowych. Uczniowie przyzwyczajeni od wielu lat do sposobu prowadzenia zajęć i przekazywania wiedzy w polskiej szkole mieli możliwość poznać inne, nowe dla nich metody i techniki szkoleniowe, tym bardziej, że trenerzy wywodzili się z rożnych środowisk kulturowych.
"Szybko przestawiliśmy się na nowy sposób prowadzenia zajęć i nawet go polubiliśmy. Prowadzący posiadał czytelne i zrozumiałe prezentacje oraz w przyswajalny sposób omawiał nowe terminy. W każdej chwili mogliśmy uzyskać indywidualną odpowiedź na napotkany problem. Przez dwa tygodnie w ośrodku szkoleniowym nauczyliśmy się sporo o serwerach i sieciach komputerowych, a także wykonaliśmy wiele przydatnych zadań praktycznych. Wyjazd pozytywnie wpłynął na nasz rozwój językowy i zawodowy”- podsumowują uczestnicy mobilności Kacper Zyzik i Wiktor Strychalski.
Wyjazd na staż nie może być rozumiany tylko czysto zawodowo. Dwutygodniowy pobyt w Niemczech dał okazję poznania tego kraju pod wieloma aspektami. Stolica Saksonii okazała się być pięknym miastem dającym różnorodne możliwości spędzania czasu.
Uczniowie poznali historię Drezna, jak się okazało powiązaną z historią naszego kraju przez postać elektora saskiego, króla Polski - Augusta II Mocnego. Monumentalne zabytki jak Opera Sempera, słynny barokowy Zwinger z Galerią Obrazów Starych Mistrzów, wyjątkowo ważny dla całego niemieckiego społeczeństwa Kościół Marii Panny (Frauenkirche), jak i urokliwe uliczki starego miasta były celem wielu popołudniowych spacerów.
Miejscem, w którym uczestnicy mogli spotkać młodych ludzi z wielu stron świata było Nowe Miasto (Neustadt), dzielnica kolorowych kamienic, artystycznych zakątków, kafejek i street artu.
Duże wrażenie wywarła na wszystkich wizyta w nowoczesnej fabryce Volkswagena, gdzie produkuje się tylko elektryczne modele. Podczas weekendowego pobytu w Berlinie uczniowie zostali zapoznani z wyjątkowymi losami tego miasta i jego mieszkańców.
Stażyści okazali się bacznymi obserwatorami, zauważyli wiele różnic w sposobie życia Niemców i Polaków, inne rozwiązania architektoniczne, logistyczne, inne upodobania kulinarne. Czy wszystko im się podobało?
„Po przyjechaniu do Drezna zaskoczyło nas to, jak zbudowane jest całe miasto. Jest tutaj bardzo wiele zabytkowych obiektów i miejsc, które są porozrzucane po całym mieście” – opowiada Daniel Gabryś. „Do tego mieszkańcy dużą wagę przykładają do praw i nie łamią prawie w ogóle przepisów. Dobrym przykładem są maseczki, które Niemcy noszą wszędzie oprócz otwartych przestrzeni. Mimo małej odległości, kuchnia jest bardzo odmienna od naszej. Tutaj prawie do każdego dania dodawany jest sos, a zupy nie są serwowane zbyt często. Do tego Niemcy lubią jeść dużo i tłusto” podsumowuje Piotr Dmoch.
Opiekunowie stażu Dorota Kałkusińska i Kamil Grudzień zgodnie wskazują na jeszcze jeden aspekt tej mobilności. Był to pierwszy wyjazd po ponadrocznym zdalnym nauczaniu. Oprócz nowych umiejętności i kompetencji, które uczniowie nabyli, mogli po prostu pobyć ze sobą, porozmawiać i pośmiać się , a tego potrzebowali najbardziej.
Co wspólnego mają ze sobą te trzy wyrażenia? Dużo, ponieważ programiści z klasy 4l zwiedzili wystawę fotografii autorstwa Agnieszki Dumańskiej "Paranoiczne zdarzenie z czerwienią" w radomszczańskiej Galerii Sztuki Przystanek Cooltura. Uczyli się interpretować teksty kultury, poszukiwać kontekstów i ukrytych sensów.
Z młodzieżą spotkał się fotografik Marcin Kwarta - prezes Fundacji Foto Pozytyw, który w inspirujący sposób opowiadał o fotografiach, zachęcał do poszukiwania w nich emocji, skojarzeń, odpowiedzi na pytania: dlaczego zdarzenie właśnie z czerwienią, w dodatku paranoiczne? Uczniowie dzięki tej nietypowej lekcji mieli możliwość wykazania się kreatywnością, stworzenia dalszego ciągu zasygnalizowanej na fotografii historii oraz uczyli się konstruktywnej krytyki podczas oceny fotograficznego tekstu kultury. - Wystawa warta była uwagi, ponieważ mogliśmy zobaczyć wizję autorki na temat zniszczonego świata przepełnionego natłokiem informacji, które codziennie są nam dostarczane. Dało mi to dużo do myślenia. Zobaczyłem jak współczesne media zabierają nam czas i zapominamy o realnym świecie, który nas otacza. Jesteśmy pochłonięci internetem i zapominamy o realnym życiu - podkreśla Kacper Nowak z klasy 4l.
Aneta Jędrzejczyk
W dniu 21 listopada 2024 r odbyło się spotkanie z uczniami zakwalifikowanymi do udziału w projekcie „Energia do transformacji – podnoszenie kompetencji zawodowych uczniów i uczennic Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku” Uczestnikom projektu przekazano informacje organizacyjne w związku z zakwalifikowaniem się do projektu. Zostali również zapoznani z harmonogramem dalszych działań projektowych, wzorami dokumentów stażowych oraz zasadami ich wypełniania.
Wszystkim uczestnikom życzymy powodzenia w realizacji zadań projektowych.
Dokumenty do pobrania przez Uczestnika Projektu:
Umowa trójstronnaW ogólnopolskich konferencjach zorganizowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji uczestniczyli nauczyciele ZSE-E: Dorota Kałkusińska, Aneta Jędrzejczyk i Kamil Grudzień. Spotkania beneficjentów programów bilateralnych służą nie tylko podsumowaniu dotychczasowych projektów, ale przede wszystkim poszerzają wiedzę dotyczącą kolejnych edycji.
To hasło projektu edukacyjnego realizowanego w Zespole Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku we współpracy z Miejscem Pamięci i Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu. W ramach tego przedsięwzięcia zaplanowano wiele działań. Ostatnio młodzież uczestniczyła w warsztatach „Z powstańczej Warszawy do KL Auschwitz” w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
Projekt realizowany w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+
Projekt skierowany jest do uczniów i uczennic klas trzecich, którzy w roku szkolnym 2024/2025 kształcą się na kierunkach: technik informatyk i technik elektronik.
W czasie stażu zapewniamy: transport, nocleg, wyżywienie, kieszonkowe, interesujący program spędzania czasu wolnego, ubezpieczenie oraz przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne przed wyjazdem.
!!! Weź udział, przełam bariery i obawy. Zdobądź doświadczenie zawodowe !!! Pobierz formularz zgłoszeniowy i klauzulę informacyjną ze strony szkoły, zakładka PROJEKTY/FUNDUSZE EUROPEJSKIE wydrukuj, wypełnij czytelnie i przekaż do biura projektu (zaplecze sali 201) do 16 grudnia UDZIAŁ W PROJEKCIE CAŁKOWICIE BEZPŁATNY Termin praktyk zawodowych: 31.03.2025 – 12.04.2025 r.Harmonogram rekrutacji:
Rusza kolejna już edycja szkolnego konkursu artystycznego ph."Stroimy Święta". Zachęcamy do uruchomienia swojej wyobraźni, ekspresji plastycznej i kreatywności. Uczestnik konkursu powinien wykonać ozdobę związaną ze Świętami Bożego Narodzenia.
Forma, technika dowolna. Do pracy należy dołączyć kartkę ze swoim imieniem i nazwiskiem oraz klasą. Prace należy przynosić do gabinetu pedagogów szkolnych (I piętro) do 4 grudnia 2024roku. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody.
Kontakt: prof. Agnieszka Majewska, organizatorka konkursu.
w roku szkolnym 2023/2024