Uczniowie z klas o profilu informatycznym ćwiczyli swoje umiejętności w Centrum Szkolenia Zawodowego WBS Training. Już pierwszego dnia po szkoleniu bhp i poznaniu zasad organizacji pracy, przystąpiono do realizacji programu przygotowanego przez team WBS.
Dwutygodniowe zajęcia obejmowały część teoretyczną i praktyczną z zakresu instalacji i wirtualizacji serwerowego systemu operacyjnego, administrowania tym systemem, implementacji lokalnych zasobów sieciowych na serwerze. Uczniowie ćwiczyli obsługę interpretera poleceń PowerShell, konfigurowali macierze RAID. Program stażu ugruntował umiejętności uczniów niezbędne do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Ważnym i niemniej cennym doświadczeniem było radzenie sobie w zupełnie nowym, międzykulturowym środowisku zawodowym i używanie języka obcego nauczanego w szkole, ale tym razem w realnych sytuacjach, podczas wykonywania zadań stażowych. Uczniowie przyzwyczajeni od wielu lat do sposobu prowadzenia zajęć i przekazywania wiedzy w polskiej szkole mieli możliwość poznać inne, nowe dla nich metody i techniki szkoleniowe, tym bardziej, że trenerzy wywodzili się z rożnych środowisk kulturowych.
"Szybko przestawiliśmy się na nowy sposób prowadzenia zajęć i nawet go polubiliśmy. Prowadzący posiadał czytelne i zrozumiałe prezentacje oraz w przyswajalny sposób omawiał nowe terminy. W każdej chwili mogliśmy uzyskać indywidualną odpowiedź na napotkany problem. Przez dwa tygodnie w ośrodku szkoleniowym nauczyliśmy się sporo o serwerach i sieciach komputerowych, a także wykonaliśmy wiele przydatnych zadań praktycznych. Wyjazd pozytywnie wpłynął na nasz rozwój językowy i zawodowy”- podsumowują uczestnicy mobilności Kacper Zyzik i Wiktor Strychalski.
Wyjazd na staż nie może być rozumiany tylko czysto zawodowo. Dwutygodniowy pobyt w Niemczech dał okazję poznania tego kraju pod wieloma aspektami. Stolica Saksonii okazała się być pięknym miastem dającym różnorodne możliwości spędzania czasu.
Uczniowie poznali historię Drezna, jak się okazało powiązaną z historią naszego kraju przez postać elektora saskiego, króla Polski - Augusta II Mocnego. Monumentalne zabytki jak Opera Sempera, słynny barokowy Zwinger z Galerią Obrazów Starych Mistrzów, wyjątkowo ważny dla całego niemieckiego społeczeństwa Kościół Marii Panny (Frauenkirche), jak i urokliwe uliczki starego miasta były celem wielu popołudniowych spacerów.
Miejscem, w którym uczestnicy mogli spotkać młodych ludzi z wielu stron świata było Nowe Miasto (Neustadt), dzielnica kolorowych kamienic, artystycznych zakątków, kafejek i street artu.
Duże wrażenie wywarła na wszystkich wizyta w nowoczesnej fabryce Volkswagena, gdzie produkuje się tylko elektryczne modele. Podczas weekendowego pobytu w Berlinie uczniowie zostali zapoznani z wyjątkowymi losami tego miasta i jego mieszkańców.
Stażyści okazali się bacznymi obserwatorami, zauważyli wiele różnic w sposobie życia Niemców i Polaków, inne rozwiązania architektoniczne, logistyczne, inne upodobania kulinarne. Czy wszystko im się podobało?
„Po przyjechaniu do Drezna zaskoczyło nas to, jak zbudowane jest całe miasto. Jest tutaj bardzo wiele zabytkowych obiektów i miejsc, które są porozrzucane po całym mieście” – opowiada Daniel Gabryś. „Do tego mieszkańcy dużą wagę przykładają do praw i nie łamią prawie w ogóle przepisów. Dobrym przykładem są maseczki, które Niemcy noszą wszędzie oprócz otwartych przestrzeni. Mimo małej odległości, kuchnia jest bardzo odmienna od naszej. Tutaj prawie do każdego dania dodawany jest sos, a zupy nie są serwowane zbyt często. Do tego Niemcy lubią jeść dużo i tłusto” podsumowuje Piotr Dmoch.
Opiekunowie stażu Dorota Kałkusińska i Kamil Grudzień zgodnie wskazują na jeszcze jeden aspekt tej mobilności. Był to pierwszy wyjazd po ponadrocznym zdalnym nauczaniu. Oprócz nowych umiejętności i kompetencji, które uczniowie nabyli, mogli po prostu pobyć ze sobą, porozmawiać i pośmiać się , a tego potrzebowali najbardziej.
Od pierwszej wizyty dyrekcji i nauczycieli radomszczańskiego „Elektryka” w Elektronikschule Tettnang minęło 25 lat. Obie szkoły dokładają wszelkich starań, aby co rok zorganizować spotkanie swoich uczniów. I udaje się. Przez 25 lat kilkuset uczniów ZSE-E i EST wzięło udział w wymianach i projektach edukacyjnych o różnorodnej tematyce.
Budowali już wspólnie latawce i lampiony, skonstruowali piec na energię słoneczną, analizowali możliwe rozwiązania ekologiczne, gotowali, zorganizowali laboratorium elektroniki, przygotowali pokazy laserowe, programowali roboty. Najważniejsze jest jedno - wspólne działanie jako optymalny sposób aby się poznać.
Tak było i tym razem. Właśnie zakończył się kolejny polsko-niemiecki projekt. Uczniowie nagrywali clipy muzyczne - pisali teksty, kręcili materiał filmowy, śpiewali i montowali.
W szkolnym studiu nagraniowym powstały nie tylko nowe wersje polskich, niemieckich i angielskich wykonawców, ale również od początku do końca własna twórczość. Wszystko przy użyciu fachowego sprzętu, dedykowanego oprogramowania i sztucznej inteligencji. Podczas podsumowania projektu można było obejrzeć i usłyszeć niebanalne wersje utworów po niemiecku, polsku, francusku i ukraińsku.
Nie zabrakło wycieczek, wspólnego zwiedzania Warszawy, Krakowa, wielu aktywności integrujących obie grupy i oczywiście tortu!
Projekt uzyskał finansowe wsparcie Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
W dniu 25 kwietnia odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego dla uczniów klas maturalnych. Była to wyjątkowa chwila, pełna wzruszeń, podziękowań i wspomnień. Uczniowie po raz ostatni spotkali się w szkolnych murach jako społeczność szkolna. Dyrekcja, wychowawcy oraz nauczyciele podsumowali wspólnie spędzone lata, życząc maturzystom powodzenia na egzaminach oraz sukcesów w dalszym życiu.
Paulina Karasek i Karol Bogacz z Zespołu Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku to laureaci XXVIII edycji Wojewódzkiego Przeglądu Twórczości Artystycznej Uczniów Szkół Zawodowych. Karol Bogacz dodatkowo otrzymał nagrodę specjalną „Leonarda da Vinci” dla wszechstronnie uzdolnionych uczniów.
W muzyczną podróż po meandrach życia i twórczości Juliana Tuwima dali się porwać uczniowie Elektryka podczas spektaklu "Tuwim dla dorosłych" w warszawskim Teatrze Muzycznym Roma. Choć uczniowie za poezją nie przepadają, ta forma "podania" zdecydowania przypadła im do gustu, zwłaszcza "Wiersz, w którym autor grzecznie, ale stanowczo uprasza liczne zastępy bliźnich, aby go w d...pocałowali".
Poznali Tuwima frywolnego, lirycznego, poważnego, skandalistę, ale przede wszystkim wirtuoza słowa.
W dniach 31.03. - 12.04.2025r. grupa 24 uczniów ZSE-E odbywała staż zawodowy w Niemczech.
Staż realizowany był w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Zajęcia stażowe dla uczniów z Radomska zapewniła EST Tettnang, placówka wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt IT, zatrudniająca wysoko wyspecjalizowaną kadrę, mogąca pochwalić się absolwentami zarządzającymi światowymi markami z branży informatycznej i elektronicznej.
związany z wystąpieniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczący możliwości wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców Powiatu Radomszczańskiego, o której mowa w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
w roku szkolnym 2023/2024