Szkoła znacznie różna od naszej
Codziennie po śniadaniu wszyscy udawali się autobusem do sąsiedniej miejscowości – Tettnang, gdzie mieści się Elektronikschule, czyli miejsce, w którym uczniowie odbywali swój staż. Jest to nowoczesna, świetnie wyposażona szkoła, ze specjalnie zbudowanymi salami i warsztatami do nauczania praktycznego elektryków i elektroników.
Uczniowie podzieleni na dwie grupy rozpoczęli zadania projektowe z robotyki i lutowania. Do końca tygodnia realizowali zajęcia praktyczne, które nie pozwalały się nudzić. Każdy przeszedł dogłębny kurs z budowy robota, jego działania, a także dedykowanej aplikacji, która pozwalała nim sterować za pomocą przycisków lub wcześniej stworzonych programów. To wszystko pozwoliło uczniom na sam koniec zrobić własne maszyny, które wzięły udział w turnieju robotów, będącym zwieńczeniem ich dotychczasowych prac. Nutka rywalizacji oraz sprawdzenia swoich konstrukcji i zdolności pilotażu pozwoliła się rozerwać i zapewniła dodatkowe wrażenia.
Tymczasem druga grupa rozpoczęła zajęcia z lutowania, gdzie na specjalnych płytkach każdy mógł przetestować swoje umiejętności. Odbyły się też zajęcia wprowadzające, gdzie uczniowie poznali techniki lutowania oraz typowe błędy, których w kolejnych etapach stażu powinni unikać.
Weekend pod znakiem podróży
Grupa swojego czasu nie spędzała jedynie na nauce zawodu. Znalazło się też sporo czasu na wyjazdy i inne aktywności. W pierwszy dzień weekendu wszyscy wybrali się do Stuttgartu, który jest kolebką motoryzacji. Nic zatem dziwnego, że uczniowie Elektryka zwiedzili muzeum Porsche oraz Mercedesa. Oba obiekty dawały szansę na żywo zobaczyć kultowe auta marek, a także najnowsze modele oraz koncepty. Dodatkowe przeżycia zapewniały interaktywne eksponaty, dzięki którym każdy mógł samemu sprawdzić akceleracje aut, a także wsiąść za kierownicę Porsche i poczuć luksus tej marki na własnej skórze.
Jeśli ktoś nie czuł się dobrze w zamkniętych pomieszczeniach, to swoją utopię znalazł w niedzielnej wyprawie do Szwajcarii. Młodzież wraz z nauczycielami odwiedziła wtedy Rheinfall, czyli największy pod względem przepływu wodospad Europy. Nad wodospadem góruje zamek Laufen, który również był punktem wycieczki. Te niesamowite i malownicze miejsca były świetną scenerią do zdjęć, a także zapierających dech w piersiach filmów.
Kolejne ciekawe przeżycia
W kolejnym tygodniu grupy się zamieniły ze swoimi zadaniami. Wszyscy zatem finalnie zrealizowali to samo, więc nikt nie był nic stratny. Drugi tydzień stażu oznaczał jednak też nowe zadania i przeżycia, o co zadbali nauczyciele z Elektronikschule. Przeprowadzili oni dodatkowe zajęcia z cyberbezpieczeństwa i hakowania oraz profesjonalną sesję zdjęciową.
Czas pożegnań
Ostatni dzień w Elektronikschule upłynął na zakończeniu zadań projektowych, podsumowaniu projektu i wręczaniu każdemu z dwudziestu czterech uczniów certyfikatów ukończenia praktyk. Są one niezwykle cenne na rynku pracy i znacznie ułatwią każdemu znalezienie dobrej posady po szkole. Po oficjalnym zakończeniu przyszedł czas na drogę powrotną, która tym razem była lekko dłuższa, ale minęła każdemu znacznie szybciej.
Co daje program Erasmus+?
Program Erasmus+ przede wszystkim daje szansę poznać inne sposoby nauczania, inną kulturę, język i obyczaje. Uczniowie przez dwa tygodnie przebywają w nowym środowisku, które jest znacznie inne od tego, z jakim spotykają się na co dzień. Pozwala to im poszerzyć ich zdolności językowe, a także spojrzeć na wiele tematów z kompletnie innej perspektywy. Z pewnością ten wyjazd będzie dla każdego unikatowym przeżyciem, wnoszącym sporo do przyszłej kariery zawodowej.
Co wspólnego mają ze sobą te trzy wyrażenia? Dużo, ponieważ programiści z klasy 4l zwiedzili wystawę fotografii autorstwa Agnieszki Dumańskiej "Paranoiczne zdarzenie z czerwienią" w radomszczańskiej Galerii Sztuki Przystanek Cooltura. Uczyli się interpretować teksty kultury, poszukiwać kontekstów i ukrytych sensów.
Z młodzieżą spotkał się fotografik Marcin Kwarta - prezes Fundacji Foto Pozytyw, który w inspirujący sposób opowiadał o fotografiach, zachęcał do poszukiwania w nich emocji, skojarzeń, odpowiedzi na pytania: dlaczego zdarzenie właśnie z czerwienią, w dodatku paranoiczne? Uczniowie dzięki tej nietypowej lekcji mieli możliwość wykazania się kreatywnością, stworzenia dalszego ciągu zasygnalizowanej na fotografii historii oraz uczyli się konstruktywnej krytyki podczas oceny fotograficznego tekstu kultury. - Wystawa warta była uwagi, ponieważ mogliśmy zobaczyć wizję autorki na temat zniszczonego świata przepełnionego natłokiem informacji, które codziennie są nam dostarczane. Dało mi to dużo do myślenia. Zobaczyłem jak współczesne media zabierają nam czas i zapominamy o realnym świecie, który nas otacza. Jesteśmy pochłonięci internetem i zapominamy o realnym życiu - podkreśla Kacper Nowak z klasy 4l.
Aneta Jędrzejczyk
W dniu 21 listopada 2024 r odbyło się spotkanie z uczniami zakwalifikowanymi do udziału w projekcie „Energia do transformacji – podnoszenie kompetencji zawodowych uczniów i uczennic Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku” Uczestnikom projektu przekazano informacje organizacyjne w związku z zakwalifikowaniem się do projektu. Zostali również zapoznani z harmonogramem dalszych działań projektowych, wzorami dokumentów stażowych oraz zasadami ich wypełniania.
Wszystkim uczestnikom życzymy powodzenia w realizacji zadań projektowych.
Dokumenty do pobrania przez Uczestnika Projektu:
Umowa trójstronnaW ogólnopolskich konferencjach zorganizowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji uczestniczyli nauczyciele ZSE-E: Dorota Kałkusińska, Aneta Jędrzejczyk i Kamil Grudzień. Spotkania beneficjentów programów bilateralnych służą nie tylko podsumowaniu dotychczasowych projektów, ale przede wszystkim poszerzają wiedzę dotyczącą kolejnych edycji.
To hasło projektu edukacyjnego realizowanego w Zespole Szkół Elektryczno – Elektronicznych w Radomsku we współpracy z Miejscem Pamięci i Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu. W ramach tego przedsięwzięcia zaplanowano wiele działań. Ostatnio młodzież uczestniczyła w warsztatach „Z powstańczej Warszawy do KL Auschwitz” w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
Projekt realizowany w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+
Projekt skierowany jest do uczniów i uczennic klas trzecich, którzy w roku szkolnym 2024/2025 kształcą się na kierunkach: technik informatyk i technik elektronik.
W czasie stażu zapewniamy: transport, nocleg, wyżywienie, kieszonkowe, interesujący program spędzania czasu wolnego, ubezpieczenie oraz przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne przed wyjazdem.
!!! Weź udział, przełam bariery i obawy. Zdobądź doświadczenie zawodowe !!! Pobierz formularz zgłoszeniowy i klauzulę informacyjną ze strony szkoły, zakładka PROJEKTY/FUNDUSZE EUROPEJSKIE wydrukuj, wypełnij czytelnie i przekaż do biura projektu (zaplecze sali 201) do 16 grudnia UDZIAŁ W PROJEKCIE CAŁKOWICIE BEZPŁATNY Termin praktyk zawodowych: 31.03.2025 – 12.04.2025 r.Harmonogram rekrutacji:
Rusza kolejna już edycja szkolnego konkursu artystycznego ph."Stroimy Święta". Zachęcamy do uruchomienia swojej wyobraźni, ekspresji plastycznej i kreatywności. Uczestnik konkursu powinien wykonać ozdobę związaną ze Świętami Bożego Narodzenia.
Forma, technika dowolna. Do pracy należy dołączyć kartkę ze swoim imieniem i nazwiskiem oraz klasą. Prace należy przynosić do gabinetu pedagogów szkolnych (I piętro) do 4 grudnia 2024roku. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody.
Kontakt: prof. Agnieszka Majewska, organizatorka konkursu.
w roku szkolnym 2023/2024